Kun je afgedankte auto’s omtoveren tot bruikbare grondstoffen voor de auto’s van de toekomst? Jazeker, Toyota slaagt er zelfs in om een auto met 30.000 onderdelen voor 99 procent te recyclen. Hergebruik van waardevolle grondstoffen zit diep in de filosofie van Toyota verankerd. Een kijkje in de autofabrieken van Toyota laat zien hoe dat gaat in de praktijk.
Auto recycling van A tot Z
Hergebruik zit steeds meer verankerd in de werkwijze van autobouwers. Voor Toyota betekent dat in de praktijk dat al voor het begin van het productieproces goed over recycling wordt gedacht. Toyota ontwerpt en bouwt zijn modellen tegenwoordig op zo’n manier dat deze later ook weer makkelijk gedemonteerd kunnen worden. Het streven is namelijk om alle materialen en grondstoffen een nieuw leven te geven.
Auto recycling: nieuwe fase
Alle ogen zijn gericht op een duurzamere toekomst. Daarom is elke fase in het productieproces erop gericht om het werk in de volgende fase makkelijker te maken. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij het demonteren van elektronica in het interieur van een auto. “Dat moet zo soepel gaan als het fileren van een gebakken vis”, vertelt Masahiro Egawa van Toyota’s Environment Affairs and Engineering Management Division.
Een extra uitdaging: de gestage groei van het aantal geëlektrificeerde auto’s. Het merk heeft zich echter goed voorbereid op een efficiënte demontage van allerlei elektrische modellen, inclusief batterijpakket en bekabeling.
Compact pakketje
Alle afgedankte auto’s worden ontdaan van alle oliën en andere vloeistoffen. Bumpers, deuren, motoren en andere herbruikbare onderdelen worden gedemonteerd. Het overgebleven karkas wordt tot een compacte kubus van zo’n 600 kilogram samengeperst. Dat wordt vervolgens gebracht naar Toyota Metal, ’s werelds enige recyclingbedrijf dat rechtstreeks aan een automaker is verbonden.
In de versnipperaar
Na een bezoek aan een gigantische metaalversnipperaar is het mogelijk om de kleine resten te scheiden. Staal gaat apart van aluminium en koper. Edelmetalen als goud en zilver zijn niet alleen waardevol, maar ook zeer geschikt voor hergebruik. Zelfs resten van glas, hars en urethaan worden opgevangen, gescheiden en verzameld. Ze vormen stuk voor stuk waardevolle grondstoffen. Zo worden afgedankte oude auto’s de bouwstoffen voor de auto’s van de toekomst.
Auto recycling: op weg naar uitstootvrije mobiliteit
We streven naar uitstootvrije mobiliteit en een zo gering mogelijke ecologische voetafdruk. Auto’s CO2-neutraal maken behelst meer dan alleen de productie en het gebruik. Hoe we aan het einde van hun levenscyclus met auto’s omgaan is net zo belangrijk. Steeds meer wet- en regelgeving is daar op gericht. Zo schrijft Brussel voor dat nieuwe auto’s alleen in Europa verkocht mogen worden als ze voldoen aan de nieuwe standaarden op het gebied van recycling. Door 99 procent van afgedankte auto’s te hergebruiken, zet Toyota daarin serieuze stappen.
En de laatste 1 procent? Die bestaat uit elementen zoals rubber. Dat kan als brandstof gebruikt worden. Na verbranding blijft een asvormige substantie over, die gebruikt kan worden als verhardingsmateriaal bij de aanleg van wegen.
Wist je dat …
- 99 procent van een auto hergebruikt kan worden?
- Elke dag 400 ton materiaal na demontage hergebruikt wordt in het productieproces voor nieuwe auto’s?
- Toyota als enige autofabrikant ter wereld eigen faciliteiten heeft voor autodemontage?